Siewerd de Jong geeft woongroep een kleurtje voor NL Doet

5 Siewerd de Jong 2.jpg
Door Siewerd de Jong op 13 maart 2023 om 16:00

Siewerd de Jong geeft woongroep een kleurtje voor NL Doet

Kandidaat Statenlid Siewerd de Jong was op vrijdag 11 maart van de partij tijdens de actiedag NLDoet. De nummer 5 van de ChristenUnie voor de Provinciale Staten van Utrecht hielp die dag bij vrijwilligers woongroep Parana in de Utrechtse wijk Overvecht met schilderwerkzaamheden.

De woongroep biedt een thuis aan ex-daklozen en mensen met een beperking. Er wonen in het pand twee typen bewoners. De Tussenvoorziening-bewoners en zogenoemde Portaalbewoners: de ‘reguliere’ bewoners. De bewoners van de Tussenvoorziening zijn bewoners die wekelijkse begeleiding krijgen, en vaak toewerken naar zelfstandig wonen - en in deze fase een sociale woonomgeving kunnen gebruiken. Van reguliere bewoners wordt verwacht dat ze een sociale buurman of -vrouw zijn. Zij zetten zich vrijwillig in voor contact met hun buren, zowel via georganiseerde activiteiten als door eens informeel bij elkaar op de koffie te gaan.

Door deel te nemen aan NLDoet wil Siewerd zijn steun tonen aan deze gemeenschap in de stad Utrecht. "Ik vind het belangrijk om me in te zetten voor de mensen in Utrecht. NLDoet is een fantastisch initiatief waarmee we anderen kunnen helpen. In een campagne praat je veel over wat je wil doen voor mensen, maar het is ook goed om het gewoon te laten zien."

40% van de Nederlanders doet vrijwilligerswerk met een geweldige impact op onze samenleving van mensen die zich inzetten voor een ander. Of je nu klusjes doet voor je sportclub, zorgt voor je buurman of koffie schenkt in de kerk: het maakt mensen blij en onderling betrokken. En vaak maakt vrijwilligerswerk ook contacten mogelijk tussen mensen die elkaar anders niet zouden hebben ontmoet. Het vergt inzet om voldoende vrijwilligers te vinden en te verbinden aan het vrijwilligerswerk. Talloze vrijwilligersorganisaties maken dat mogelijk, zoals de bewoners van Woonvereniging Parana, Stichting Present of TijdVoorActie, en zij verdienen steun.

De actiedag NLDoet wordt jaarlijks georganiseerd door het Oranje Fonds. Het doel van de dag is om mensen te stimuleren om zich vrijwillig in te zetten voor anderen en om bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Siewerd moedigt iedereen aan om zich aan te sluiten bij deze initiatieven en om te kijken hoe we kunnen bijdragen aan een betere samenleving.