Pleidooi voor een regionaal OV-abonnement

7 Arjan Koerts Profielfotos liggend 17.jpg
Door Arjan Koerts op 12 mei 2022 om 11:09

Pleidooi voor een regionaal OV-abonnement

Het openbaar vervoer in de provincie is belangrijk voor de bereikbaarheid van steden en dorpen. Het is bovendien een schonere keuze dan de auto. Het aanbod en de frequentie van het OV is vooral in de steden van een uitstekend niveau. Buiten de steden is de auto al snel aantrekkelijker dan het OV. Om dat te veranderen is niet alleen meer en beter aanbod nodig. OV zal ook financieel aantrekkelijk moeten zijn.

In verschillende Europese landen is het OV financieel aantrekkelijk gemaakt om de reiziger zo te verleiden tot een schone keuze. Zo is in Duitsland deze zomer voor 9 euro een OV-abonnement beschikbaar en heeft Oostenrijk een ‘Klimatticket’ geïntroduceerd tegen een vergelijkbaar tarief.

Geïnspireerd door deze voorbeelden heeft de ChristenUnie tijdens de statenvergadering van 11 mei 2022 samen met de Partij voor de Diereneen motie ingediend waarin gevraagd wordt naar de mogelijkheden van een regionaal OV-abonnement.

Een dergelijk abonnement dient meerdere doelen. Ten eerste maakt het een einde aan de wirwar van abonnementen, die nu nog per vervoerder worden aangeboden. Mede door de ligging van onze provincie is hier een groot aantal vervoerders actief, ieder met eigen abonnementen. Deze onoverzichtelijke situatie nodigt niet uit tot structureel gebruik van het OV. Eén abonnement maakt het overzichtelijker en verlaagt de drempel.

Ten tweede moet het provinciale OV-abonnement ook aanzienlijk goedkoper zijn dan de huidige tarieven. Wij denken aan abonnementstarieven zoals die in de ons omringende landen worden aangeboden van enkele euro’s per dag of maand. Zo wordt het OV een echte concurrent van de eigen auto. Bovendien draagt het bij aan het tegengaan van vervoersarmoede onder mensen met een krappe beurs.

De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen. Onze gedeputeerde omarmde het plan en gaat erover in gesprek met vervoerders en andere partijen die hier een rol in spelen.

Arjan Koerts