Nieuwe Utrechtse Europa-strategie vastgesteld

4 Jeroen van Oort Profielfotos liggend 10.jpg
Door Jeroen van Oort op 30 september 2020 om 22:50

Nieuwe Utrechtse Europa-strategie vastgesteld

Sommige politici hebben geen idee van de Europese Unie of de activiteit lobbyen. Niet heel gek, want Brussel is voor veel mensen letterlijk ver van het bed... Jeroen van Oort blikt terug op de vaststelling van de nieuwe Utrechtse Europa-strategie, tijdens de statenvergadering van 30 september.

Tijdens de statenvergadering van woensdag 30 september hebben Provinciale Staten de Utrechtse Europa-strategie vastgesteld. Deze strategie beschrijft de lobbydoelen van de provincie Utrecht voor de komende jaren. De onderwerpen zijn: gezond stedelijk leven, multimodale en slimme mobiliteit, en energietransitie. Daarnaast is er extra aandacht voor digitalisering, (circulaire) economie, en plattelandsontwikkeling. Dit zijn stuk voor stuk onderwerpen die in ons coalitieprogramma een prominente plaats hebben en ook allemaal terug te vinden zijn in ons verkiezingsprogramma. De ChristenUnie is dus tevreden met de strategie.

De Europese Unie is een overheidslaag die er feitelijk is. Het is daarom belangrijk dat de provincie Utrecht een strategie heeft waarin wordt beschreven hoe de provincie zich tot de Europese Unie verhoudt. Kennis van de Europese Unie, het beleid en de procedures, is daarbij essentieel. De ChristenUnie is daarom blij dat de formatie gericht op de EU wordt uitgebreid. Zo kunnen alle medewerkers en bestuurders eenvoudiger meegenomen worden en hun vragen stellen. Overigens gaat het in totaal nog steeds om minder dan vijf voltijds medewerkers. Procentueel een flinke opschaling, maar nog steeds een krappe bezetting. Daarnaast heeft de ChristenUnie in de voorbereiding van de strategie voorgesteld om provinciemedewerkers te detacheren in Brussel. Dat idee is in het beleid overgenomen. Wij denken dat de kennis van een beleidsveld en de kennis van de Europese beleidsprocessen, alsmede de verhouding met de nationale politiek hierdoor enorm kan toenemen bij de deelnemers. En via de deelnemers ook bij de rest van de organisatie. Wij zijn dan ook erg blij met deze mogelijkheid.

Opvallend in het debat was dat een aantal woordvoerders van de werking van de Europese Unie of de activiteit lobbyen geen idee lijken te hebben. Niet heel gek, want Brussel is voor veel mensen letterlijk ver van het bed. Bovendien werken de processen in de Europese Unie echt anders dan in de nationale politiek. De ChristenUnie vindt het daarom belangrijk dat ook de politieke ambtsdragers kennis hebben of krijgen van de Europese onderwerpen en processen en heeft daarom benadrukt de wens is om toch nog eens een reisje naar Brussel te maken. Daar zouden dan naast een beleidsafdeling van de EU zelf bijvoorbeeld instanties als het Comité voor de Regio’s, het Huis der Provincies, EuroCities en Neth-ER bezocht kunnen worden.

Jeroen van Oort