Jubileumwandeling ChristenUnie langs de Kersenlijn

donderdag 17 februari 2011 18:00

De Statenfractie van de ChristenUnie organiseerde op donderdag 17 februari 2011 een politieke wandeling langs de Kersenlijn ofwel PON-lijn. Op 17 februari 1886 was het precies 125 jaar geleden dat de spoorlijn Amersfoort-Veenendaal in gebruik is genomen en daarom organiseerde de ChristenUnie een bijzonder wandelevenement.

Tijdens de start werd in de stationshal van Amersfoort CS het oude feestlied ten gehore gebracht dat 125 jaar geleden voor het eerst werd gezongen. Daarna overhandigde kandidaat-Eerste Kamerlid Simone Kennedy jubileumkoek aan de heer Sonders van de NS. Zij pleitte voor recreatief medegebruik van de oude spoorlijn op dagen dat er toch geen treinen rijden.

In Leusden gaf kandidaat-statenlid Karolien Pouwels jubileumkoek aan de heer Barten van de Coöperatie Arkervaart. Het oude gebouw van de Coöperatie Arkervaart behoort met enkele oude stationsgebouwen en wachterswoningen tot het industrieel erfgoed, dat bij de monumenteninventarisatie van de provincie Utrecht in de top-twintig terechtkwam.

In Woudenberg overhandigde kandidaat-statenlid Erris Zandbergen uit Woudenberg jubileumkoek aan Henk van de Berg van buurtvereniging ’t Spoor. ’s Avonds tijdens de raadsvergadering in Woudenberg tracteerde de raadsfractie op jubileumkoek met de tekst ‘ChristenUnie voor bedrijvigheid’.

De wandeling langs de spoorlijn was verdeeld in drie etappes: Amersfoort-Leusden, Leusden-Woudenberg en Woudenberg-Veenendaal. Onderweg vertelde statenlid Kees de Heer uit Amersfoort over de geschiedenis van de spoorlijn, over industrieel erfgoed, verkeersperikelen, natuur en landschap.

Overhandigen van de 'jubileumkoek te Amersfoort

Klik hier voor de tekst van het jubileumlied

Archief > 2011 > februari