ChristenUnie delegatie bezoekt duurzame energie proeftuin Hogeschool Utrecht

LogoHUdonderdag 17 februari 2011 14:11

Op vrijdag 11 februari klom een delegatie van de ChristenUnie op het duurzame dak van Hogeschool Utrecht. Op het dak staan proefinstallaties voor energiebesparing en opwekking van duurzame energie. Onder het gezelschap bevonden zich Peter Ester, kandidaat Eerste Kamerlid, en Carla Dik, lijsttrekker voor de ChristenUnie in de provincie Utrecht.

Het gezelschap werd gastvrij ontvangen door Annemarie Slootweg, directeur van De Omslag, en projectleider Martijn Rietbergen. Zij vertelden over de duurzame ambities van Hogeschool Utrecht en over het onderzoek naar energiebesparing en duurzame energie. Peter Ester toonde zich onder de indruk: “Heel inspirerend om te zien hoe ondernemend Hogeschool Utrecht bezig is met duurzame energie. Hun aanpak maakt echt het verschil. Dit zijn de projecten die Nederland broodnodig heeft om de slag te maken naar een duurzame economie en samenleving”.

Lijsttrekker Carla Dik: “Duurzame energie is belangrijk voor onze toekomst. Fossiele brandstoffen worden schaarser, duurder en belasten het milieu. Een keuze voor duurzame energie is kiezen voor een klimaatneutrale en schone leefomgeving. Bovendien draagt focus op duurzame energie bij aan de innovatiekracht van het bedrijfsleven. Onderzoek naar technieken voor energiebesparing en duurzame energie is beslist noodzakelijk”.

Op het dak van Hogeschool Utrecht staan diverse innovatieve opstellingen, waardoor techniekstudenten al tijdens hun opleiding aan het werk kunnen met zonnepanelen en zonnecollectoren. De proeftuin wordt ook gebruikt voor toegepast wetenschappelijk onderzoek, in samenwerking met de Universiteit Utrecht. De resultaten van het onderzoek worden ingebed in het onderwijs.

De ChristenUnie onderschrijft van harte het streven van de provincie Utrecht om in 2040 klimaatneutraal en klimaatbestendig te zijn. De proeftuin van Hogeschool Utrecht maakt deel uit van het duurzame dakenplan van de Provincie Utrecht. Dit plan heeft als doel kennisontwikkeling en bewustwording van de toepassingsmogelijkheden van duurzame daken. Naast inzicht in het effect van de technieken, wordt het potentieel aan bruikbaar dakoppervlak in de provincie in kaart gebracht.

Archief > 2011 > februari