Minister stopt terecht betaling provincie Utrecht

provinciehuis met vlaggen lowres DSC_0589vrijdag 14 december 2018 21:12

Goed bestuur, daar gaat het de ChristenUnie om. De accountant waarschuwt in haar verslagen al jaren. De governance van de provincie Utrecht is matig. Zowel juridisch als financieel zijn we domweg niet op orde. De ChristenUnie kaart dat al jaren aan. Dat de minister daarom de wekelijkse betaling aan de provincie stopt, is terecht.

Rond twee dossiers is het nu grondig ontspoord, zowel op de Uithoflijn als op de verkoop van kavels aan de Dolderseweg in Soesterberg. Dat was voor de accountant aanleiding om een streep te trekken en grondige onderzoeken in te stellen. De Jaarrekening 2017 die voor de zomer al goedgekeurd had moeten worden, heeft daarom nog steeds geen goedkeurende verklaring.

De coalitie is de problemen rond de jaarrekening al maanden aan het bagatelliseren. De onderzoeken van de accountant zouden alleen maar gaan over een suf vormfoutje rond de Uithoflijn en een klokkenluidersmelding. Nou, niet dus. Gisteren zei de accountant glashard dat “het onderzoek gaat over belangenverstrengeling”. Erger nog, ze kon niet uitsluiten dat het ook gevolgen kon hebben voor jaarrekeningen voor en na 2017. Onder de loep liggen vooral zogenoemde VTW’s (Verzoek tot wijziging), ofwel het gedane meerwerk rond de Uithoflijn. De accountant trekt nu echt iedere la en iedere kast helemaal open.

Ook voor de minister is de maat vol. Eerder vroeg de provincie uitstel van de termijn waarbinnen een goedgekeurde jaarrekening moet worden ingeleverd. Formeel uitstel gaf de minister niet, maar uit coulance gaf ze wel enige ruimte. Maar daar komt nu een einde aan. Per 1 januari 2019 stopt de wekelijkse storting van het Rijk aan de provincie. Een bedrag van zo’n 4 miljoen euro.

Gisteren vertelde de gedeputeerde dat hij aan de slag gaat met een stappenplan. Nou, gefeliciteerd. Dat had al lang moeten gebeuren. Vanaf juni horen we dat het allemaal al bijna rond is en dat er geen enkele reden is voor bezorgdheid. De ChristenUnie zou het liefst wekelijks worden bijgepraat over dat stappenplan. Dat is ook toegezegd. Ja, daarmee gaan we heel diep de uitvoering in. En nee, daar zitten wij ook niet op te wachten. Wij gaan liever kerst vieren en daarna lekker campagne voeren. Maar het provinciebestuur controleren is onze hoofdtaak. Daar blijven wij voorlopig onze tanden in zetten. Iedere week telt nu. Eigenlijk zouden alle verloven ingetrokken moeten worden.

Schaamteloos was dat coalitiepartijen gisteren nota bene de accountant de schuld van de vertraging durfden geven. Ze zou er te diep in duiken en te weinig capaciteit hebben. Klinkklare onzin die ook wel aantoont hoe diep de ontkenning nog steeds zit.

Arne Schaddelee

Archief > 2018 > december