Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!

arne statenspel statenzaal lowres DSC_0099.jpgvrijdag 09 november 2018 23:09

Het betrekken van jongeren bij onze provincie en provinciale politiek vinden we ontzettend belangrijk! Het is een duurzame investering , brengt innovatieve denkkracht binnen over huidige maatschappelijke opgaven, en betrekt juist een doelgroep, die op termijn geconfronteerd zal worden met de uitvoering van huidige beleidskeuzes. Daarom investeren we als fractie in activiteiten die binnen het Provinciehuis georganiseerd worden, door mee te doen als coach aan het zogenaamde Statenspel, als jurylid bij de debatwedstrijd ‘Op weg naar het Lagerhuis’ en het ‘Model European Parliament’.

Op 9 november 2018 werd het Provinciaal Jeugddebat gehouden, waar jongeren tussen de 12 – 18 jaar vanuit eigen interesse de battle aangaan met ‘collegeleden’ (Statenleden, vier dames van SP, PVV, CDA en ondergetekende). Ze bestookten ons met goede en scherpe voorstellen rondom actuele thema’s die spelen in onze provinciale politiek: woningbouw (De jongeren kozen voor hoogbouw, in plaats van het opschuiven van de rode contour – verrassend!) en openbaar vervoer (met een fel pleidooi voor de OV-fiets).

De meest levendige discussie ontstond bij het thema ‘Jongeren en politiek’. De scholieren openden de aanval met hun ongezouten mening over saaie politiek, onbegrijpelijk taalgebruik en ouderwetse vormen van communicatie. Scholieren willen bereikt worden, zich aangesproken weten en zich serieus genomen voelen, zodanig dat hun inbreng er ook daadwerkelijk toe doet.

De gezamenlijke opbrengst van ‘fractie’ en ‘college’, een voorstel voor een (interactief) lesprogramma als provinciale tool voor alle middelbare scholen in de provincie Utrecht, willen we verder gaan uitwerken. En wat ons betreft schakelen we daar deze jongeren bij in!

Provinciale Staten gaan zeker nog van ons horen!

Ook in de bedrage van de ChristenUnie tijdens de Begrotingsbehandeling op 5 november 2018 hebben we als fractie opnieuw aandacht gevraagd voor het betrekken van jongeren bij onze provinciale politiek. “Als we dat ook nog eens goed en slim aanpakken, dan houden we er over twintig jaar weer een nieuwe, frisse lichting Statenleden aan over”, zo klonk een enthousiaste Arne Schaddelee!

Nelly de Haan

Archief > 2018 > november