Koning en koningin op Koningsdag naar de Keistad!

amersfoort koppelpoort lowres DSC_0688.jpgmaandag 05 november 2018 11:40

Eind augustus liet de Rijksvoorlichtingsdienst weten dat Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima Koningsdag vieren in Amersfoort. De gemeente Amersfoort organiseert daarom een groot feest, met medewerking van de omliggende gemeenten Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soest, Woudenberg, Nijkerk en Barneveld. De burgemeester betrekt de provincie bij de organisatie en invulling, en heeft een verzoek tot een provinciale bijdrage van 400.000 Euro aan dit feest ingediend.

Als provincie Utrecht krijgen we een onverwachte verrassing en bijzondere eer in de schoot geworpen! Het Koningspaar dat de stad en regio een dag van nationale en internationale allure bezorgt, met een maximaal publieksbereik voor stad en regio, en een boost genereert voor de economische en de toeristische versterking van de regio Amersfoort.

Het verrassingselement maakt wel dat de bijdrage in financieel opzicht niet was te voorzien, en Provinciale Staten een besluit moeten nemen over het beschikbaar stellen van gelden. Als ChristenUnie-fractie staan we positief tegenover dit voorstel.

De provinciale bijdrage van 400.000 Euro zal met name ingezet worden voor de veiligheid. De bijdrage is wat ons betreft een fatsoenlijk bedrag, en met het oog op deze nationale feestdag eerder bescheiden dan overdreven. Het is een goede investering  gericht op minimale risico’s en maximaal feest.

Overigens zal Koningsdag 2019 wel zonder ballonnen gevierd worden, na een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren, die ook door onze fractie werd gesteund.

Groot feest zal het in ieder geval worden in de Keistad!

Nelly de Haan

Archief > 2018 > november