Steenkoud werd hartverwarmend

stembus IMG-20180321-WA0000vrijdag 23 maart 2018 12:09

Hartverwarmende resultaten na een steenkoude campagne. Dat waren de Gemeenteraadsverkiezingen 2018 voor de ChristenUnie. In een zin, dus wel wat kort door de bocht. Maar, namens de Statenfractie, wil ik iedereen van harte feliciteren met de behaalde resultaten en Gods zegen toewensen op het werk dat wacht.

De spectaculaire winst in Renswoude springt er natuurlijk het meest uit. Vier jaar geleden gestart met een enkele zetel en nu de grootste partij met vier zetels. Een fijn resultaat dat een zware, maar mooie verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Daarnaast wonnen gecombineerde fracties in Oudewater en Wijk bij Duurstede een zetel.

Tegelijk verloren we zetels, en dat is altijd pijnlijk. Vier jaar lang hard werken, stevig campagnevoeren, soms ook nog veel stemmen scoren en dan tóch een zetel verliezen. Het is de keiharde kant van het politieke bedrijf en het overkwam ons dit keer in Amersfoort, Bunschoten en Lopik.

Wat is het totale beeld voor christelijke politiek in de provincie Utrecht? De ChristenUnie bleef gelijk en scoorde totaal 39 zetels. CDA en SGP verloren allebei vier zetels en kwamen uit op 88 (CDA) en 22 (SGP) zetels totaal. Opvallend was dat bij gecombineerde lijsten totaal twee zetels winst werden geboekt. In negen gemeenten werken SGP en ChristenUnie samen, we wonnen daar totaal 20 zetels.

De komende weken zal er onderhandeld moeten worden. Spannend, want we mochten de afgelopen periode in veel gemeenten een wethouder leveren. Slagen we er in om ook bestuurlijk goed op de kaart te blijven? Die balans kunnen we pas over een paar maanden opmaken. Voor nu wensen we iedereen daar lokaal heel veel wijsheid bij toe.

Arne Schaddelee

Voor het complete overzicht van de uitslagen: zie bijlage

TitelBestandsgrootteMIME-type
GR2018 Uitslagen11,2 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheetdownload