Crisis toont dat roer om moet

provhuis banner lowres DSC_0052zaterdag 10 februari 2018 16:30

VVD-gedeputeerde Verbeek stapt op en de provinciesecretaris gaat met verlof. Na de miljoenentegenvaller op de Uithoflijn en de scherpe kritiek van de U10-gemeenten is de bestuurlijke chaos in het Utrechtse provinciehuis hiermee compleet. Voor de ChristenUnie is het hoog tijd het roer om te gooien.

Haar vertrek is allereerst een persoonlijk drama voor Jacqueline Verbeek-Nijhof zelf. De ChristenUnie wenst haar sterkte toe.
De huidige crisis is echter niet alleen te wijten aan Verbeek, maar evengoed aan een politieke constructiefout. Binnen de coalitie is sprake van ongelijke verhoudingen en ontbreekt een gedeelde visie. Daarbij kwam dat de portefeuille van Verbeek veel te zwaar en deels onzuiver was. Ze was niet alleen verantwoordelijk voor financiën en de personele organisatie, maar ook voor veruit de grootste uitgavenpost: mobiliteit.
Pijnlijk is ook de regenteske cultuur waarvan sprake is. Motto van het huidige College was 'In Verbinding'. Keer op keer bleek echter dat de provincie dit niet kon waarmaken. Participatie met burgers en lokale bestuurders verliep vaak uiterst moeizaam. Een scherpe en uiterst kritische brief van de U10, een samenwerkingsverband van Utrechtse gemeenten, legde daar deze week opnieuw de vinger bij.
Het bestuurlijke roer moet nu snel om, vindt de ChristenUnie. De uitdagingen zijn immens, op veel terreinen moeten dossiers vlot worden getrokken. Of dat de huidige coalitiepartijen nog gaat lukken valt te betwijfelen. Het Statendebat komende maandag moet hier helderheid in geven.
Met vriendelijke groet,
Arne Schaddelee, fractievoorzitter