Geen gaswinning onder Woerden!

vlaggen met provinciehuis utrecht lowres DSC_0157maandag 03 juli 2017 22:13

De gaswinning onder Woerden kwam ruimschoots aan bod tijdens de Algemene Beschouwingen op 3 juli 2017. Een motie tegen gaswinning, ingediend door SP, ChristenUnie, GroenLinks, PvdD, CDA en PvdA, kreeg een ruime meerderheid.

Energie gebruiken we allemaal. Om aan de grote, dagelijkse energiebehoefte te kunnen voldoen, is gas nu nog onmisbaar. En dus zullen we naar gas moeten boren. Sinds Groningen weten we echter ook dat dit niet zonder risico is. Voorzichtigheid is daarom geboden.

Het Groene Hart is een prachtig, oud, maar ook erg kwetsbaar cultuurlandschap. Bovendien heeft dit veenweidegebied een relatief slappe bodem. In het Groene Hart naar gas boren, nota bene onder een woonwijk, is daarom een heel erg slecht idee. Vanaf het allereerste begin heeft de ChristenUnie zich dan ook verzet tegen boringen bij Woerden.

In de Tweede Kamer volgt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik de plannen kritisch en nauwgezet. Lokaal verzet Hugo Bulk (zelf woonachtig in de betreffende wijk Molenvliet) zich, namens de ChristenUnie. En ook provinciaal doen we wat we kunnen.

Deze week diende de ChristenUnie hierover, samen met SP, GroenLinks, PvdD, CDA en PvdA, een motie in. In deze motie spreekt de Provincie Utrecht zich nogmaals ondubbelzinnig uit tegen gaswinning onder Woerden. De motie kreeg brede steun, alleen VVD en PVV stemden tegen de motie.

Arne Schaddelee

PS2018PS08 motie 28 geen gas uit woerden66,5 kBapplication/pdfdownload