Ons Groene Hart en de Agenda Recreatie en Toerisme

2004_0813Dijk0036donderdag 17 november 2016 14:54

De Statenfractie van de ChristenUnie is blij met de Agenda Recreatie en Toerisme, die is vastgesteld tijdens de Statenvergadering van 31 oktober 2016. Nelly de Haan vroeg wel om meer aandacht voor het Groene Hart en meer aandacht voor alle knelpunten rond de openstelling van natuurgebieden.

De provincie Utrecht heeft een nieuwe Agenda Recreatie en Toerisme 2016–2019 opgesteld. We hebben als fractie een serie complimenten uitgedeeld. Want: we zijn positief over de koppeling van recreatie en toerisme aan diverse andere beleidsterreinen, zoals duurzaamheid, fietsen, cultuur, vitaal platteland. We zijn enthousiast over de investeringen van de provincie in digitale informatievoorziening en structureel onderzoek. We kiezen voor de oprichting van een 'Routebureau' om meer samenhang te brengen tussen het wandel- en het fietsroutenetwerk. En we zijn erg positief over de inzet van de zogenaamde 'Recreatieloods' die ondernemers en beleidsmedewerkers ondersteunt, verbindt en de weg wijst.

Als ChristenUnie hebben we nog wel een paar noten op onze zang.

Openstelling van natuurgebieden

De Agenda Recreatie en Toerisme neemt als uitgangspunt de openstelling van natuurgebieden, die voor iedereen bereikbaar en toegankelijk moeten zijn. Dat is een prachtig streven! Maar we zien nog grote knelpunten: uitbuiting of overbelasting van bepaalde recreatiegebieden en problemen met bereikbaarheid. Op een zonnige weekenddag in de herfst staan bezoekers bij wandelgebieden in de file om hun auto kwijt te raken. En we maken ons zorgen over het (achterblijvende) toezicht en de handhaving door 'veldwachters' vanwege de toenemende wens tot openstelling. Er is al een tekort - en dat wordt bij meer openstellingen natuurlijk nog groter. Vandaar dat we hierover een motie hebben ingediend bij de begrotingsbehandeling.

Genieten van bos, natuur en landgoederen is belangrijk. Natuur benutten en beleven verdient onze steun, maar dan wel met voldoende toezicht en handhaving om de natuur te beschermen.

Ambities met betrekking tot het Groene Hart

Veel provinciale projecten cirkelen rondom de Utrechtse Heuvelrug. Maar het Groene Hart beslaat eveneens een groot deel van onze provincie. Het is ook een gebied met een grote recreatieve potentie. In bestuurlijke zin wordt het Groene Hart gedeeld met Zuid-Holland en Noord-Holland, waarbij de provincie Zuid-Holland de trekkersrol vervult. Maar in de afgelopen jaren is nog bar weinig van de (Utrechtse) ambities in dit prachtige gebied gerealiseerd.

Met de Agenda Recreatie en Toerisme in de hand hebben we een appèl gedaan op gedeputeerde Pennarts om als provincie Utrecht kansen te benutten, om de rol van ‘verbinder’ te pakken en om samen met Zuid-Holland en Noord-Holland de ambities ten aanzien van het Groene Hart waar te gaan maken.

Gedeputeerde Pennarts heeft deze handschoen opgepakt. Haar opmerking dat het erfgoed van de 'Oude Hollandse Waterlinie' hierin een rode draad zou kunnen zijn, klonk ons als muziek in de oren. De ChristenUnie-fractie pleit namelijk al jarenlang voor boven-provinciale inzet voor de instandhouding van dit prachtige erfgoed.

Nelly de Haan, statenlid ChristenUnie

> Lees ook: 'Meer veldwachters', motie ingediend tijdens de behandeling van de Begroting 2017.

Archief > 2016 > november