Rammelende gereedschapskist voor gedeputeerde Krol

nelly met rammelende gereedschapskist tijdens PSmaandag 14 november 2016 14:28

Tijdens het debat over de Najaarsrapportage 2016 in de Statenvergadering van 31 oktober 2016 overhandigde Nelly de Haan een goed gevulde gereedschapskist aan gedeputeerde Krol.

Via de halfjaarlijks terugkerende rapportages worden Provinciale Staten geïnformeerd over de financiële voortgang en de prognose van het jaarrekeningresultaat. Lees hieronder de bijdrage van Nelly de Haan namens de ChristenUnie-fractie aan het debat over de Najaarsrapportage.

Waarom een rammelende gereedschapskist?

De Najaarsrapportage 2016 oogt op het eerste gezicht positief.De financiën geven een geruststellend beeld: een positief resultaat en, vanwege gunstige economische condities, een gunstig toekomstperspectief. Maar het positieve resultaat wordt ook veroorzaakt doordat voorgenomen uitgaven nog niet zijn gerealiseerd. En daarmee worden de beoogde resultaten dus evenmin gehaald. In het jaar 2016 wordt voor het landelijk gebied bijna 13 miljoen Euro minder uitgegeven dan was begroot.

De ambitie van de provincie is helder: het aankopen van nieuwe natuur, en de inrichting en het beheer, toezicht en handhaving van (nieuwe) natuur. Maar de realisatie blijft achter.

Dat zijn punten waar we ons als fractie van de ChristenUnie zorgen over maken. Er is haast geboden, het gaat tenslotte om het kostbare en kwetsbare landschap in onze provincie en om de bescherming daarvan.

Gedeputeerde Krol stelt ons regelmatig gerust: er zijn voldoende instrumenten in de gereedschapskist, en de financiële middelen zijn toereikend. Maar we zijn er als fractie van de ChristenUnie toch niet helemaal gerust op. En daarom hebben we deze Statenvergadering maar eens een vintage gereedschapkist met rammelende inhoud overhandigd aan de gedeputeerde; om hem er met klem aan te herinneren dat, voor de realisatie van de natuuropgaven, maximale inzet van instrumenten en middelen noodzakelijk is!

Nelly de Haan, statenlid ChristenUnie

Archief > 2016 > november