Meer veldwachters dankzij ChristenUnie

arne schaddelee PS oktober 2016 vergadering behandeling begrotingvrijdag 04 november 2016 13:46

In juli waren er Provinciale algemene beschouwingen en dienden de provinciale fracties hun wensenlijstjes in voor 2017. In de Provinciale Statenvergadering van 31 oktober werd de Begroting 2017 vastgesteld. Toen ook werd duidelijk welke wensen werden verzilverd en welke niet.

De ChristenUnie mocht vaststellen dat veel wensen een plek hadden gevonden in de begroting. Religieus Erfgoed, onze bijzondere landschappen zoals het Groene Hart, extra inzet op de energietransitie, bezinning op wonen en zelfs een duw in de rug voor de fiets: op al die onderwerpen zijn er stappen gezet in de richting die wij voor de zomer hadden bepleit. En dus konden we eigenlijk volstaan met de constatering dat we blij en dankbaar zijn.

Was er dan helemaal niets meer te wensen? Jawel, er was nog iets wat ontbrak. Veldwachters. Al jaren probeert de ChristenUnie wat meer toezicht en handhaving te organiseren. En nu is dat dan toch eindelijk gelukt.

Minder hekken

Weinig provincies hebben zoveel bos, natuur en landgoed als Utrecht. En daar geniet iedereen van mee. Het is daarom een prachtig plan om al dat moois beter toegankelijk te maken. De ChristenUnie is voor beleefbare natuur. Laat die hekken daarom maar verdwijnen en maak die gebieden begaanbaar. Zo kan het grote publiek naar binnen en genieten van het Utrechtse landschap.

Maar, minder hekken en meer paden: dat is wel mooi, maar niet gratis. Het vraagt om extra toezicht en handhaving. In het buitengebied is steeds meer overlast door vandalisme: stroperij, Rabobankjes die worden geplaatst vallen ten prooi aan vernieling, en er vinden zelfs geheime gevechten tussen hooligans plaats. Dat vraagt om een provincie die niet alleen zorgt voor bloempjes en bijtjes, maar ook voor veldwachters. Die toezicht houden en regels handhaven.

Motie aangenomen

De ChristenUnie diende daarover een motie in. Met uitzondering van CDA en PVV stemden alle partijen voor deze motie, en dus werd deze aangenomen.

Luther

Verder vertelde ik nog een mooi verhaal over een grote schildpad en een kleine jongen uit een dorp in het Groene Hart. En over een monnik die 499 jaar geleden zijn 95 stellingen timmerde op de deur van de slotkapel in Wittenberg. Om af te sluiten met een citaat van diezelfde Luther: "God heeft de belofte van de opstanding en van vernieuwing niet alleen in de boeken geschreven, maar ook in elk lenteblad."

Arne Schaddelee, fractievoorzitter/statenlid

Archief > 2016 > november