Provincie gaat klimaatschade beter berekenen

5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 20 januari 2023 om 15:01

Provincie gaat klimaatschade beter berekenen

Vorige week nam de Provincie een belangrijk besluit. We hebben besloten om een eerlijke CO2-prijs te gaan berekenen bij onze projecten. Maar wat houdt dat nou precies in?

Dat is nog best wel ingewikkeld. Maar in het kort komt het erop neer dat we bij grote projecten altijd analyseren of wat het project oplevert wel opweegt tegen de kosten die we daarvoor moeten maken. In die kosten nemen we nu ook de CO2-prijs mee. Daarvoor hebben we onderzoek gedaan wat een eerlijke prijs zou zijn en die is behoorlijk hoog. CO2-uitstoot levert namelijk grote problemen op en daarmee ook grote kosten in de maatschappij.

Wat dat uiteindelijk gaat opleveren voor onze provincie is dat we beter de impact van projecten op het klimaat kunnen meewegen. Uiteindelijk zal dat leiden tot een duurzamere provincie en betere besluitvorming.

Daar zijn wij als ChristenUnie heel blij mee. Ik heb de afgelopen jaren namelijk meerdere malen gepleit voor een Provincie Utrecht die het goede voorbeeld geeft.