Meer ruimte voor de fiets en het openbaar vervoer

4 Harry Wolting 2.jpg
Door Harry Wolting op 1 januari 2023 om 21:19

Meer ruimte voor de fiets en het openbaar vervoer

Deze blog is geschreven naar aanleiding van de stelling: “De provincie moet meer ruimte maken voor fietsers, ook als auto's dan minder goed kunnen doorrijden”. De ChristenUnie is het eens met deze stelling.

Lange tijd is als oplossing voor de file-problemen gewerkt aan het aanleggen van meer wegen. Er werd voorrang gegeven aan de auto. Een ding hebben we inmiddels wel geleerd: Het voorrang geven aan de auto heeft (naast veel andere oorzaken) als gevolg gehad dat we steeds verder van ons werk zijn gaan wonen. Voorrang geven aan de auto is niet de oplossing gebleken.

En daar komt nog bij dat de auto enorm bijdraagt aan de uitstoot van kooldioxide, stikstof en fijnstof. Auto’s nemen daarnaast veel ruimte in omdat één auto meer dan één parkeerplaats in beslag neemt (een bij de woning en een bij het werk / de winkelcentra enzovoorts). Vermindering van het aantal auto’s geeft ons dus aan alle kanten ruimte.

We zullen ons bij onze plannen voor woningbouw en mobiliteit dus veel meer moeten focussen op verkleining van de woon–werk–afstand in zowel kilometers als in tijd. De mobiliteitstransitie is wat ons betreft aan het rijtje ‘transities’ toegevoegd.  Hoe wil de ChristenUnie dat doen?

Gebiedsontwikkeling

Bij de ontwikkeling van nieuwe woonwijken moet er minder focus liggen op de auto, en meer op de ontsluiting te voet, per fiets en het openbaar vervoer. De focus moet dus niet liggen op de vraag hoe snel een auto de wijk uit kan, maar op het logischer maken om de fiets of het openbaar vervoer te nemen. Zo willen we bereiken dat onze inwoners eerder kiezen voor een deel-auto en minder vaak voor een (tweede of derde) auto.

Bij nieuwe wijken moet het openbaar vervoer ingepland en geregeld zijn voordat gestart wordt met de bouw en niet pas als de wijk al (bijna) af is.

Doorfietsroutes

Zowel in de (nieuwe) woonwijken als in het buitengebied zullen fietsers veel vaker voorrang moeten krijgen ten opzichte van de auto. Daar moeten de wegen ook goed op ingericht zijn. Wij willen vaker dat er doorfietsroutes komen. Niet alleen de ‘grote doorfietsroutes’ waar de provincie nu mee bezig is om de (grote) kernen aan elkaar te verbinden. Maar ook binnen de kernen. Wij vragen hierbij uiteraard veel aandacht voor de verkeersveiligheid.

Openbaar vervoer

Bussen moeten snel en efficiënt door de kernen en het buitengebied kunnen rijden. Niet alleen om het comfort van de passagiers te bevorderen, maar ook om het werk van de buschauffeur te ontlasten. Bussen krijgen waar mogelijk en nodig voorrang op het overige auto-verkeer.