Hoe gaan we de ambities van de provincie betalen?

geld.jpg
4 Harry Wolting 2.jpg
Door Harry Wolting op 1 januari 2023 om 21:22

Hoe gaan we de ambities van de provincie betalen?

Deze blog is geschreven naar aanleiding van de stelling: “De provinciale wegenbelasting moet worden verlaagd, ook al moet de provincie daardoor bezuinigen”. De ChristenUnie is het niet eens met deze stelling.

De provincie Utrecht staat voor grote opgaven in de komende jaren. Het aantal inwoners zal flink groeien en om die groei mogelijk te maken zal er flink moeten worden geïnvesteerd, onder andere in woningbouw en werkgelegenheid. Dit doet de provincie uiteraard niet alleen, maar samen met de zesentwintig gemeenten in onze provincie.

Een belangrijke taak van de provincie ligt op het gebied van mobiliteit: auto- en fietswegen en vooral ook het openbaar vervoer. Daar gaat de komende jaren heel veel geld naar toe. En het is nu al zeker dat we niet al onze ambities waar kunnen maken. We zullen echt flink moeten snijden in al die plannen en wensen. Maar om in ieder geval een goede basis te kunnen leggen zal de provincie op zoek moeten naar extra inkomsten: bij het Rijk, bij ‘Europa’ en ook bij onze eigen inwoners, voor wie we dit allemaal doen.

Waar komt dat geld nu vandaan?

De provincie heeft twee belangrijke inkomstenbronnen: twee derde van de inkomsten komt uit het provinciefonds (dat gevuld wordt door het Rijk, onder andere uit inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en BTW) en een derde deel komt uit de motorrijtuigenbelasting (de zogenoemde provinciale opcenten), ook wel bekend als de wegenbelasting. De provincie krijgt jaarlijks € 145 miljoen aan wegenbelasting binnen.

En waar komt het geld in de toekomst vandaan?

De inkomstenstroom van de provincie voor de toekomst staat niet vast. Er zijn allerlei ideeën om de inkomstenstroom te veranderen. Het Rijk wil op een andere manier het provinciefonds gaan vullen. En als we voor de auto meer overgaan naar ‘betalen naar gebruik’ in plaats van ‘betalen naar bezit’ (dus de wegenbelasting vervangen door rekening rijden) moet er ook wat anders bedacht worden voor de provinciale opcenten.

Minder (wegen)belasting?

Om alle ambities van de provincie in ieder geval tot een acceptabel niveau waar te kunnen maken, is er meer geld nodig en niet minder. Ook als de wegenbelasting de komende jaren gaat veranderen, willen we dat zeker niet presenteren als een verlaging ervan! Onze inwoners zullen op de een of op de andere manier mee moeten blijven betalen aan het (minimaal) behouden van de huidige mobiliteit. Ook als het naampje gaat veranderen (en het geen wegenbelasting meer heet) zullen onze inwoners nog altijd meer dan € 145 mln. moeten opbrengen en niet minder! Ruimte voor verlaging is er niet! Dat is het eerlijke verhaal.