Grutto's in Eemland

5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 27 mei 2022 om 10:50

Grutto's in Eemland

Het gaat slecht met de grutto’s en met alle andere weidevogels in Nederland, maar niet in de polders bij Bunschoten. In het gebied Eemland neemt het aantal grutto’s toe. En dat gaat niet vanzelf…

Begin deze maand mocht ik mee met de lokale fractie van de ChristenUnie naar Eemdijk. We gingen op bezoek bij het Collectief Eemland. Dit is één van de veertig collectieven in Nederland die ‘agrarisch natuur- en landschapsbeheer’ doen. Het collectief is een vrijwillige vereniging van boeren en andere grondgebruikers. Samen proberen zij er onder andere voor te zorgen dat weidevogels, zoals de grutto, worden beschermd. En dat is moeilijker dan je zou denken.

Of het goed gaat met de grutto’s is van veel dingen afhankelijk. Er moet natuurlijk genoeg te eten zijn, zoals regenwormen en insecten. Daarvoor moeten er planten zijn als voeding voor de insecten en het land moet vochtig zijn. Het gebied moet open zijn, zodat grutto’s roofdieren snel kunnen zien. Er moet voldoende hoog gras zijn om in te schuilen. Er moet dus ook niet te vroeg gemaaid worden. Als er gemaaid wordt, moeten de nesten worden beschermd. Er moeten niet teveel roofdieren in het gebied rondlopen. Het gebied moet groot genoeg zijn om als leefgebied te dienen.

Het succes van het Collectief Eemland zit op al deze punten. Het is gelukt om alle boeren die weidevogels op het land hebben, mee te laten doen. Ook zijn er heel veel ‘plas-dras locaties’. Die zijn u vast wel eens opgevallen als u in de polder loopt of fietst. Het zijn de plassen middenin de weilanden. Die worden gevuld vanuit de sloten met elektrische pompen op zonne-energie. Verder zijn er vrijwilligers om nesten te zoeken (dat gebeurt ook met drones trouwens) en te markeren. U snapt: dat kost tijd, energie én geld.

De provincie keert daarom subsidies uit (oftewel: geeft geld) aan de collectieven in de provincie en biedt cursussen aan voor vrijwilligers. In onze statenvergadering van 11 mei 2022 hadden we het over de subsidie. Ik kon daar namens de ChristenUnie waardering uitspreken voor alle boeren in onze provincie die hier met overgave aan werken (in Eemland ongeveer 100, in de hele provincie bijna 10.000!).

We hebben daar ook aan de gedeputeerde gevraagd om landelijk aan te dringen op verbetering van de voorwaarden. De subsidie loopt nu zes jaar, maar voor boeren is een langer lopend contract belangrijk. Ook zien we dat kosten die boeren hiervoor moeten maken stijgen, maar dat de vergoeding zes jaar lang vast staat. Die moet wat ons betreft hoger worden als de kosten ook hoger worden. De gedeputeerde heeft toegezegd dat ze dat mee zal nemen naar Den Haag.

Het gaat dus slecht met de grutto in Nederland, maar niet in Eemland. Dat is een succes van het collectief Eemland, waar de provincie aan bijdraagt. Maar ook u kunt bijdragen. Het collectief zoekt vrijwilligers en leden. Dus gaan onze mooie polder en de grutto’s u aan het hart: meld u bij het Collectief Eemland. Oh… en zorg ervoor dat uw lieve huiskat in het broedseizoen niet jaagt in de polder!