Amerikaanse rivierkreeften

11 Kees de Heer 2.jpg
Door Kees de Heer op 29 september 2021 om 22:13

Amerikaanse rivierkreeften

We weten nu vrijwel alles van de rode Amerikaanse rivierkreeft en de geknobbelde Amerikaanse rivierkreeft. Want het waterschap Amstel Gooi en Vecht en Staatsbosbeheer hadden ons uitgenodigd voor een werkbezoek aan de Maarsseveense plassen, met een demonstratie over het wegvangen van de uitheemse rivierkreeften. De inheemse Europese rivierkreeft is bijna uit ons land verdwenen en is helaas vervangen door enkele Amerikaanse soorten die hier eigenlijk niet thuishoren.

De waterkwaliteit in de Maarsseveense plassen is in de afgelopen tien jaar snel achteruitgegaan. Volgens de beheerders is de situatie in dit waterrijke natuurgebied alleen te verbeteren als we eerst miljoenen rivierkreeften wegvangen en als we daarna de verdwenen waterplanten weer herintroduceren. Het wegvangen van de kreeften in de Maarsseveense plassen is een experiment, dat wellicht elders kan worden gekopieerd als het slaagt. Het wegvangen van de kreeften is wel een arbeidsintensieve klus, waar een paar mensen dag-in-dag-uit mee bezig zijn. Het gaat om enorme aantallen. In amper twee maanden tijd zijn in de Maarsseveense plassen 1 miljoen kreeften gevangen.