Nedereindse plas toch geen bodemloze put

11 Kees de Heer 2.jpg
Door Kees de Heer op 16 juni 2021 om 19:25

Nedereindse plas toch geen bodemloze put

De Nedereindse plas haalt af en toe de provinciale agenda. Want we wilden daar een multifuctioneel recreatieterrein van maken, maar een enorme bodemvervuiling dwarsboomt alle plannen… Het is wel heel zuur dat illegale vuilstorten maar liefst vijftig jaar later verhinderen dat de Nedereindse plas uitgroeit tot ‘een multifunctioneel recreatieterrein in een sterk verstedelijkt gebied’.

De Nedereindse plas is een oude zandwinput, pal naast de A2, tussen IJsselstein en Nieuwegein. Deze zandwinput dateert van 1932. De plas heette vroeger ‘de put van Weber’, genoemd naar de eigenaar die daar in de jaren zestig een vuilstort van maakte. Pas jaren later bleek dat er in die periode erg vaak illegaal chemisch afval is gestort…

De vuilstort in de Nedereindse plas is gesloten in 1993. In 1995 kwam er een zwemplas, maar die is vrijwel meteen weer gesloten, want het water bleek erg vuil, de oevers waren instabiel en op de bodem lagen obstakels waaraan zwemmers wonden konden oplopen.

De gemeente Utrecht en de provincie Utrecht maakten een ambitieus saneringsplan, waar miljoenen euro’s in zijn gestoken. “Een groot multifunctioneel recreatieterrein in een sterk verstedelijkt gebied”, zo typeerde gedeputeerde Binnekamp in januari 2005 de Nedereindse plas: “Na de milieuhygienistische afdichting van de voormalige stortplaats ontstaat een groot multifunctioneel recreatieterrein in een sterk verstedelijkt gebied.”

Ik herinner me nog de heftige discussies over de twaalf projecten die we destijds met een Stimuleringsfonds wilden financieren. Want de Nedereindse plas was destijds het meest discutabele project. De projecten moesten vernieuwend zijn en het opruimen van oude rommel is nu niet bepaald vernieuwend. De staten gingen destijds alleen akkoord nadat de gedeputeerde voor 100 procent akkoord ging met het fanatiek streven naar zwemkwaliteit. Het geld ging destijds echt alleen naar de Nedereindse plas als we daar uiteindelijk massaal zouden kunnen gaan zwemmen.

Helaas, het goed afdichten van de oever bleek onmogelijk… De wal heeft het schip gekeerd, de rommel op de bodem is blijkbaar niet te temmen….  In 2017 is de zoveelste sanering afgerond, maar nog steeds is de waterkwaliteit niet op orde en de steile oevers zijn nog steeds instabiel. De gemeente Utrecht heeft nu met zijn partners nieuwe afspraken gemaakt. De zwemwaterambitie is nu echt vervallen, er komen alleen recreatievoorzieningen op de oever.

De provincie had echter nog steeds een deel van het geld voor de Nedereindse plas op de plank liggen. Dat geld krijgt nu een andere bestemming, met een veel lagere ambitie. Blijkbaar is dit het optimum. Maar terugblikkend stemmen we in met pijn in het hart, want het is toch wel zuur dat de illegale stortingen in de put van Weber tot in lengte van jaren in een enorm gebied het milieu blijven verzieken. Helaas, wat een groot multifunctioneel recreatieterrein had kunnen worden, gaan we nu degraderen tot een recreatieterreintje op de oever.

Maar onze fractie is akkoord met de nieuwe aanpak: beter een half ei dan een lege dop…

Kees de Heer