Eerste PS-bijdrage van Arjan Koerts

11 Kees de Heer 2.jpg
Door Kees de Heer op 2 juni 2021 om 15:38

Eerste PS-bijdrage van Arjan Koerts

Tijdens de statenvergadering van 2 juni 2021 voerde Arjan Koerts het woord over vier economische onderwerpen. Zijn maiden-speech ging over de Human Capital Agenda, over het arbeidsmarktbeleid van de provincie Utrecht.

Hieronder volgt de complete bijdrage van Arjan Koerts:

"In de commissie heb ik namens de fractie van de ChristenUNie een aantal vragen gesteld over deze beleidsvisie. Bijvoorbeeld of er wel voldoende aandacht is voor regionale verschillen en over hoe wordt omgegaan met arbeidsmarktregio’s die de grenzen van onze provincie overschrijden. De reactie van de gedeputeerde gaf ons voldoende vertrouwen.

Een punt wil ik er uitlichten vandaag in deze zaal. En dat is de aandacht voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben om hun kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt invulling te geven. Want het is nu eenmaal zo dat niet voor iedereen de startsituatie gelijk is. Sommigen hebben te maken met vooroordelen vanwege herkomst of achternaam. Anderen hebben extra faciliteiten nodig vanwege een beperking.

Uit eigen ervaring weet ik dat het altijd begint bij je motivatie om ondanks een misschien minder kansrijke startpositie toch je dromen na te jagen. Rolmodellen zoals docenten , stagebegeleiders, werkgevers of anderen die je stimuleren verder te kijken dan je beperking zijn daarbij van groot belang. Denken in mogelijkheden en ondersteuning op maat. Zo ben ik ook gekomen waar ik nu ben en spreek ik vandaag voor het eerst in deze zaal.

De reactie van de gedeputeerde om geen onderscheid te maken naar doelgroepen, maar maatwerk te willen bieden aan wie dat nodig heeft, kan ik samen met mijn fractie dan ook van harte ondersteunen. Wel hebben we hierbij nog een vraag aan de gedeputeerde.

Helaas kennen we de voorbeelden van (semi-)overheidsinstellingen die er niet in slagen maatwerk te bieden. Welke garantie is er dat het met deze Human Capital Agenda wel gaat kunnen om mensen op maat verder te helpen?

Voorzitter, dank u wel."

Arjan Koerts